אז מה נשתנה בעולם המלגזות?
עולם המלגזות הוא אחד התחומים שהתברכו בקדמה טכנולוגית ובפיתוחים חדשים באופן מתמיד. מדי שנה אנו מתבשרים על דגמים חדשים של מלגזות חידושים טכנולוגיים שנועדו לשפר את ביצועי המלגזות או אביזרים והתקנים שנועדו לייעל את תפעול ותחזוקת המלגזות. החידושים העיקריים בתחום המלגזות אמנם לא שינו את המראה החיצוני שלהן, אך בהחלט הביאו לביצועים טובים יותר. המאמר הבא יסקור מספר חידושים ושיפורים בתחום המלגזות.
מנגנון ההנעה של מלגזות
אחד השיפורים הטכנולוגיים הבולטים בשנים האחרונות הוא במנגנון ההנעה של מלגזות, ובמיוחד של מלגזות חשמליות. ביותר ויותר מלגזות חשמליות מיושם מנגנון הנעה מסוג AC (או בשמו המלא: AC power drive). מנגנון זה מאפשר להשיג ביצועים טובים יותר, להפחית בהוצאות האחזקה של המלגזות ולשפר את היעילות האנרגטית. הנעת AC
פליטת חומרים מסוכנים ממלגזות
מאפשרת גם להמיר את האנרגיה האינרטית של המלגזות לטובת טעינה חוזרת של המצבר שלהן.
לפני כחמש שנים התקבלו בארה"ב תקנות חדשות ומחמירות בנוגע לחומרי הפליטה הנפלטים מכלי רכב, לרבות מלגזות. תקנות אלו חייבו את יצרני המלגזות להכניס שיפורים טכנולוגיים אשר יצמצמו את פליטות החומרים המסוכנים ממלגזות.
בין השיפורים הבולטים שנכנסו לשוק ניתן למצוא ממיר קטליטי שמתווסף למנוע המלגזה, הזרקת דלק אלקטרונית למלגזות כדי להפחית את אחוזי הפליטה וכן שימוש במערכת קרבורטור בלולאה סגורה. חידושים אלקטרוניים במלגזות גם בתחום האלקטרוניקה של המלגזות נוספו חידושים משמעותיים.
חידושים אלקטרוניים אלו מאפשרים לתכנת לתוך מלגזה מאפיינים מסוימים, ובמידת הצורך להעבירם למלגזה אחרת, לתעד מהירויות נהיגה במלגזה או חבטות שסופגת המלגזה, ליצור pass code לכל נהג מלגזה כדי שרק הוא יורשה להפעיל מלגזה מסוימת ועוד.
החידושים האלקטרוניים גם הופכים את תחזוקת המלגזות לקלה יותר ויכולים אף לצמצם את הצורך בתחזוקה עתידית, למשל: התקנת חיישנים מיוחדים במלגזות אשר ימדדו את רמות החומרים הנפלטים מן האגזוז, ובמקרים של חריגה ישלחו סיגנלים למחשב המנוע על-מנת שזה יוכל להתאים את מזרקי הדלק לרמה הרצויה. או לדוגמא סנסורים אופטיים שיוכלו לאבחן זיהומים בשמן המנוע ולהתריע כאשר הוא זקוק להחלפה.
ההיסטוריה של המלגזות
התבוננות קצרה במלגזות המודרניות תגרום לכל אחד מאיתנו לחשוב שמדובר בכלי עבודה שפותח בעשורים האחרונים. אך למעשה, מלגזות היו קיימות כבר באמצע המאה ה- 19. אז היה מדובר בפיתוחים בראשית דרכם, של כלי רכב ממונעים ששימשו להעמסה ולהובלת מטענים כבדים. למשל, בשנת 1917 חברת קלארק האמריקאית פיתחה סוג מסוים של טרקטור ששימש לצורך הרמת מטענים במפעליה.
במרוצת השנים ועם הקדמה הטכנולוגית, פיתוחים אלו החלו להשתכלל עד לייצורה של המלגזה המודרנית המוכרת לכולנו. הזרז המשמעותי היה מלחמת העולם הראשונה, אשר הביאה להרחבת השימוש במחסני אחסון גדולים. גם הצרכים הלוגיסטיים, שגדלו והשתנו בעקבות המלחמה, זרזו את פיתוחה של המלגזה המודרנית, המשמשת כיום בענפי תעשייה ומסחר שונים.
שיפורים ארגונומיים ובטיחותיים במלגזות
בתחום זה נכנסו בשנים האחרונות שיפורים רבים שנועדו לצמצם את הסיכונים שבנהיגה על מלגזות ואת הסיכוי לתאונות עבודה שמלגזות מעורבות בהן. אחד הגורמים השכיחים לתאונות עם מלגזות הוא בעיית הראות הלקויה של נהגי המלגזות, בעיקר כשהמטען המועמס על המלגזות חוסם את שדה הראייה שלהם.
שדה ראייה לקוי מחייב את הנהג לנסוע ברוורס, תוך שהוא מסובב את גופו. כדי להקל על נהגי המלגזות הוכנסו שיפורים במושבי הנהג, כמו לדוגמא מושב מסתובב שגם מקל על הנהיגה ברוורס והופך אותה לפחות מסוכנת, וגם תורם לבריאותו של הנהג ומקל על בעיות אורטופדיות. מחקרים הראו שאחת הבעיות האורטופדיות הנפוצות בקרב נהגי מלגזות הן בעיות בגב התחתון, הנגרמות עקב הרעידות של המלגזה. כיום ישנם מושבים מיוחדים למלגזות שנועדו גם לספוג את הזעזועים ולצמצם את הפגיעות בגב הנהג.
שיפור טכנולוגי נוסף הוא פדלים מיוחדים למלגזות המאפשרים ליצור בקרה על כיוון הנסיעה: פדל נפרד לנסיעה קדימה ופדל אחר לנסיעה ברוורס. כך נהגי המלגזות לא יאלצו להסיר את ידם מן ההגה כדי לשנות הילוך בזמן עבודתם.